fredag 25. mars 2011

Barselomsorg-quo vadis...?

I går satt jeg i møte hele dagen, i en gruppe jeg er med i, som skal jobbe frem en ny plan for barselomsorgen i Norge. Stor jobb og ansvar?-JA!

I går gikk hele dagen på Kunnskapssenteret i Oslo med på å prøve å lære seg å lese og finne forskningsartikler innen ulike temaer som omhandler barsel, både for mor og barn.
Fy søren det var tungt og intenst! Jeg har aldri vært noen kløpper til å lese lange avhandlinger og forskningsrapporter, og det kan være dørgende kjedelig også.
Når man blir med i en slik gruppe, så har man jo masse ideer, engasjement og tanker om hva som er en god barselomsorg, og føler at man har masse å komme med.

Men så enkelt er det ikke... For å lage nye retningslinjer er man bare nødt til å forholde seg til forskning forskning og forskning. Man kan (desverre) og så klart ikke lage offentlige planer og råd som bare går på hva vi syns og mener, det blir for subjektivt og tilfeldig.
MEN , det er jo kjempeviktig å også få med det vi har erfart og opplevd gjennom generasjoner og mange år, og vektlegge det også, selvfølgelig.
Vi vet feks at det er lurt å trene bekenbunnen etter fødselen, vi vet at amming er sunt, og vi vet at det er lurt å legge babyen på ryggen når den skal sove.
Men hvor lurt er det, hva er bevisene og forskningsresultatene på det? Er det bare synsing og råd på gammel vane?
Det er mange ting i medisinen vi gir råd om og anbefaler fordi vi mener å ha erfaring med at det hjelper. Og det er bra det! Men skal man lage en nasjonal retningslinje, må man støtte seg til forskning.

Men man blir litt tankefull når man tenker på hvor mye som blir iverksatt av reformer, også innen barselomsorgen, uten at det er testet ut og forsket på. Bl.a. tidlig hjemsending av mor og barn, før amming har startet ordentlig, og uten at det er etablert et godt mottakeraparat i kommunene.
Det minner meg om et stort eksperiment hele greia, og hvem vet hva som blir resultatet..?

Men nå blir det lesing av artikler fremover, iallefall! Spennende det, og jeg lærer masse nytt, som jeg får god nytte av i jobben min også.
Så håper vi det blir et bra resultat for mor barn i siste ende:-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar