tirsdag 17. januar 2012

Snøball-tullball...

Det er vinter og snø her i Trondheim for tiden, noe som medfører at ungene elsker å boltre seg utendørs. Det er jo så flott, og de finner gjerne på mye mer artige ting og aktiviteter når det er snøføre.
Skolen til mine barn ligger supert til, med bakker og skøytebaner, og det er heller ikke langt til marka.

I disse dager er det visst snøballkrig som gjelder, og ungene har laget borger og murer, for å forsvare seg mot angrep fra "fienden".
Snøballkrig er en god og gammel sport, og det er vel de fleste av oss som har vært med på det opp gjennom.
Jeg husker godt at jeg selv fikk formanende ord fra foreldrene mine om at vi aldri måtte sikte mot hodet eller øynene til andre barn, og være litt forsiktige. Men ellers drev vi nå på, og det gikk som regel helt fint.
Det som er "nytt" nå til dags, er at det har kommet inn ulike ordensregler av alle slag i skoler og barnehager. Det er ikke måte på hva det er regler og forskrifter for, for at man skal sikre seg på alle bauger og kanter.
Noen ganger blir det litt for mye av det gode, spør du meg...

Junior her i huset hadde med seg beskyttelsesbrillene han brukte på Nyttårsaften, for å ha dem i snøborgen. Men nei, det holdt ikke for å få lov til å være med på snøball-leken!






Dette er riktignok ikke ordentlige briller, men de er jo store og har til og med sidebeskyttelse. Men den gang ei... Her er det bare ordentlige snøbriller og slalombriller som er lov! Dette syns jeg ærlig talt blir litt i overkant, altså.
For det første er jeg overbevist om at disse "fyrverkeri-brillene" gjør jobben. For det andre syns jeg ikke det er greit at ungene må ha med seg dyre slalombriller på skolen til denne bruken. Det er jo heller ikke alle som har dyre slalombriller!

Vi har en tendens til å pakke ungene inn i bomull over alt. Det er ikke måte på med påbud og forbud, og dette gjør at den frie leken og utfoldelsen blir kvalt og anstrengt.
Jeg har jobbet på en skade-akuttavdeling ved sykehuset i en del år, og det var jammen ikke mange som kom inn på grunn av skader med snøball-lek.

Men det er vel her som så mange andre steder; man er blitt så redde for å bli anmeldt, og det er jus og redsel for å bli "hengt" som styrer oss mer og mer. Skolen vil jo ikke få sak mot seg, fordi de har vært uansvarlige.
Vi er alle med på å bidra til denne galeien, i vår higen etter det perfekte, skadefrie og lyte-løse samfunnet...

Faren er at ungene blir noen puddinger, og at vi ser farer rundt hver en sving.
Det er vel ikke slik vi vil ha det...?


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar