fredag 2. mars 2012

Forkvaklet kvinneideal...!

 "Grevinne-heng" ? Jada; bilringer? Yes...; hengepupper? Vel, ja...; sinnarynker? Å ja...!; slapp rumpe? Sikkert...; "Love handles"? Jepp...
Som kvinne i en av mine beste aldre blir jeg daglig påmint at tiden tærer på, både her og der. Og dette er noe de aller fleste av oss, særlig det "svake kjønn" (!), blir særlig gjort oppmerksomme på uansett hvor vi snur og vender på oss.
I tillegg til å bli påmint, og ikke minst å minne oss selv på at vi har skavanker både her og der, så er vi minst titalls kilo for mye i forhold til det som forventes som det normale eller ideelle.

Når det er kvinner som disse Hollywood-beibsene på bildet nedenfor som får regjere hva det er som er ekte skjønnhet, så har vi tapt kampen før vi starter, og vi går nå rundt og er misfornøyd med hvordan vi ser ut da...!




















Når størrelse 36 begynner å bli kalt Size plus i enkelte motekretser, så har det blitt helt sykt. Hvor mange vanlig norske kvinner er det som bruker størrelse 36 da?? Og hva med 34??
I dag veier en motemodell i gjennomsnitt 23% mindre enn den vanlige kvinne, for 20 år siden var forskjellen 8%.
Hva skjer??

Artikkelen nedenfor beskriver dette fenomenet:

http://www.klikk.no/mote/kamille/sarasskjonnhet/article737924.ece




Dette er en utvikling som er trist, syk og alvorlig.
Tenk hvor mange av oss som går rundt og er konstant misfornøyd med hvordan vi ser ut, veier, og dette medfører et nedsatt selvbilde på alle måter.
Det triste er også at vi har en tendens til å overføre denne misnøyen til våre egne døtre, slik at mange jenter og tenåringer går rundt og hører mødre og venninner som er stadig på slankekurer, dietter og stadig vekk tutrer om alt de ikke gjør rett i forhold til kosthold og trening.

Nei, ærlig talt; vi må stå opp og protestere på denne sprø utviklingen!

Tenk så mye sunnere det er å ha noen kilo for mye enn å se ut som et beinrangel! Ikke får man så lett benskjørhet, rynkene tar lengre tid på å komme, og tenk på hvor kaldt det må være å ha så lite spekklag...;-)

Jeg er sikker på at disse Size 0-filmstjernene måtte sulte seg i mange dager både før og etter Oscar-utdelingen; før for å komme inn i kjolen, og etterpå for å slanke bort det ekstra vinglasset og  maten de spiste på festen-

Nei, takke meg til å kunne kose seg med et glass vin eller tre med god samvittighet og nyte en god middag uten å telle hver en kalori.
Det er livskvalitet og det er kos; også viktige bestanddeler i det å ha et godt liv. Med eller uten "Love-handles"...:-)

5 kommentarer:

  1. Det er tragisk med dagens kvinneideal, og forferdelig for jentene som vokser opp i dag at det er dette som skal være idealet!
    Takk for hyggelig kommentar på bloggen min! Så hyggelig at du liker den! :) Vi er nok over gjennomsnittet opptatt av hva vi putter i og utenpå kroppen. Her hjemme er vi store tilhengere av Lykkelig som Liten produktene, og spesielt barnehagekremen. Den brukes av både store og små! :)
    Anbefaler deg å se filmen her: http://www.underkastelsen.se/

    SvarSlett
  2. Jeg tror neppe hengepupper, bilringer og hengemage kommer til å bli et skjønnhetsideal. Flott hvis man er fornøyd med den kroppen man har, men synes det blir helt feil, det også..
    Sikkert mange av stjernene som må sulte seg selv og har en usunn livsstil, men nå synes jeg du tråkker ned på de som jobber for å opprettholde en slank figur. Er selv 25 år, nybakt mamma, og jobber som personlig trener og kostholdsveileder ved siden av fast jobb som lærer. Fire måneder etter fødselen har jeg kommet tilbake til min "gamle" kropp, som er en størrelse 32. Jeg nyter sjokolade som folk flest, men er også opptatt av å trene og å spise sunt i hverdagen. Det er ingenting sykelig med det!
    Hvis man først skal være opptatt av kropp, synes jeg man heller kan være opptatt av EGEN kropp, i stedet for å synse om andres. La slanke være slanke, det er ikke gitt at man har sultet seg til en slank kropp.. Skulle likt å høre reaksjonene jeg hadde fått om jeg langet ut mot de "med noen kg ekstra" og ba de dra seg på trening og kutte ned på matinnaket.
    Beklager - blir bare litt provosert! Er lei av at folk skal dømme andre på grunnlag av kropp.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!
      Takk for engasjert kommentar! Det er fint at innleggene mine vekker engasjement, og jeg må kanskje minne på at ting blir satt på spissen noen ganger, og det må være lov.

      Jeg er veldig enig med deg i at det er viktig å trene, og jeg trener flere ganger i uken selv jeg. Jeg har også alltid vært opptatt av å komme meg i form etter fødslene, og sitter faktisk nesten daglig og "prediker" dette til mine gravide pasienter.
      Så trening og mosjon er viktig, ikke bare pga utseendet, men rett og slett fordi det er viktig for helsa!

      Det jeg ville sette søkelyset på i bloggen min er at jeg mener det er blitt et veldig stort kropspress og slankehysteri. Jeg står på det at veldig mange (de fleste) modellene som er avbildet i dameblader, samt de kjendis-kvinnene vi gjerne har som forbilder, er veldig tynne, og har en uoppnåelig størrelse og form for veldig mange norske kvinner. Det er så klart en del kvinner som er små og tynne, og som virkelig ikke prøver å slanke seg (heller motsatt), men det var ikke dem jeg siktet til
      Man risikerer alltid å "treffe" noen når man skriver om et vanskelig og komtroversielt tema, slik vil det være, desverre...

      Jeg er også enig med deg i at hengepupper og bilringer aldri kommer til å blir noe ideale, og bra er det! Det er alt for mange som har for mange kilo, og det er desverre en økende tendens.
      Det er så veldig kontrastfylt dette! Men jeg tror på en gylden middelvei, og slappe av litt med de evt små ekstra kilo man har, iallefall så lenge man holder seg rimelig i form!

      Slett
  3. Godt innlegg Kari.
    Uansett hvordan vi ser ut, tynn eller rund, så er det viktigste at vi føler og tilfreds.Uansett hviulken kant det bærer på av for tykk eller for tynn så er det helsefarlig.
    Men det mest helsefarlige av alt er å stadig være misfornøyd, stadig lete etter sine feil og stadig enten sulte seg eller desperat prøve å øke vekten.Det er mange typer spiseforstyrrelser der ute, og mange har det uten vite det.
    Et balansert kosthold innehlder både sunt og litt usunt.Jeg tror på at vi må balansere for å ha det bra.Finne en treningsform/aktivitet vi trives med, spise den maten kroppen kan tåle og gjør oss godt, og kose oss skikkelig innimellom.Jeg trives med trening og sunn mat, men elsker også å bake og smake;)
    Har erfart hva en langvarig anorexia kan gjøre med sinn og skinn og unner ikke min værste fiende å oppleve det.I dag trives jeg, selv om kroppen bærer tegn av 4 fødsler, og et tidligere ikke fullt så sunt liv.Jeg har det bra, prøver å ha balanse i livet og godta meg selv for den jeg er.Tenk om mange av disse skuespillerene kunne gjøre det samme.Tragisk at alle skal se like ut og være en bestemt str.Ikke rart unge mennesker blir syke av dette.

    SvarSlett
  4. Takk for at du deler dine egne erfaringer med meg og andre, Bente. Det koster, men du vet hva du snakker om...!

    SvarSlett