søndag 4. mars 2012

Klassisk musikk på barnevis...;-)

I dag har jeg og de to minste barna vært på forestilling, der Minken Fosheim hadde "Eventyret om Tsjaikovskij" på programmet. Minken har reist landet rundt med denne typen konsert-forestilling i mange år, og jeg tror det er godt over 10 år siden jeg første gang tok med min eldste dit.
Ungene mine har fått med seg Grieg, Mozart og Chopin også, og Minken Fosheim klarer å formidle historier om kjente komponister, som er bundet sammen med klassisk musikk, på en måte som faktisk fenger de aller minste barna også.
For å få det litt artigere har hun i forestillingen med seg Herr Rosenstjert, som er en dukke med stemme, og i tillegg et orkester, så det er skikkelig musikk og opplegg.


Jeg er selv veldig glad i musikk, også klassisk, og syns det er flott at ungene får et kjennskap til slik musikk. Det kan jo gjerne være forbundet med "kjedelig", "seriøst", og litt "snobbete", og mange både store og små kan ha litt terskel for å gjøre seg kjent med klassisk musikk.
Der har Minken Fosheim gjort en kjempeinnsats gjennom mange år, og disse forestillingene kan også fås på CD.
Hun har reist mye rundt på skoler gjennom Rikskonsertene, og dette er så fint i forhold til at mange barn som ellers aldri ville fått innblikk i klassisk musikk og kultur, får dette gjennom skolen!

Adresseavisen skrev for et par dager siden at det bare i Trondheimskolene er ekstreme forskjeller på hvor  mange av elevene som går på Kulturskolen. Mens det på enkelte grunnskoler er 50% av elevene som spiller et instrument eller driver med en annen kulturaktivitet gjennom den kommunale kulturskolen, så er det på andre skoler bare 3%. Denne forskjellen følger nok en del andre kulturelle ulikheter, viser det seg, og det er vel ikke tvil om at vi i Norge og også i Trondheim har store skiller...

http://www.adressa.no/kultur/article1782103.ece

Det er dyrt å ha barn på kulturskolen, det foregår stort sett på ettermiddag og kveld, og mange barn har foreldre som verken er interessert eller "ser" verdien av at barna skal delta på en slik aktivitet på fritiden.
Mye foregår på steder der foreldrene må kjøre barna, og det er faktisk en del familier, særlig blant innvandrere, som ikke har bil.

Brutalt som det er, så øker nok de sosiale ulikhetene blant folk i Norge også, og deltakelse i fritidsaktiviteter er en av tingene det kanskje synes på.

Det er synd det skal være så dyrt at foreldre faktisk ikke kan melde inn barna til å få lære seg et instrument.
Kanskje skulle mer av slik aktivitet implementeres som en del av skoledagen og SFO-tiden? Et av våre barn har fått pianotimer nettopp i skoletiden, på skolen sin, og jeg må innrømme at jeg er veldig lettet for å slippe å kjøre henne til den store musikkskolen nede i byen på en travel ettermiddag!

Jeg mener det burde satses mye mer på kultur og musikk, gjerne også klassisk, for barn. Vi har jo ikke noen tradisjon for dette i Norge, så det er på en måte forståelig at vi er litt trege her på berget. Og det skal jammen og desverre ikke mye til før tenåringer er redde for å virke nerdete hvis de er med på noe såkalt "høykulturelt".
Bare se lenger nede i Europa, der er museumsbesøk, klassisk musikk og en slik "dannelse" mye mer en del av den kulturen de vokser opp i. Jeg har vært på kunstmuseer i Italia og Frankrike, bl.a., og der bugner det av unger, skoleklasser, og på søndager er det et helt vanlig syn å se mor og far og barn sammen på museumstur.
Så har de jo gammel klassisk kunst og kultur overalt rundt seg og da, og det er en helt vanlig del av hverdagen deres.

Hvis ungene får servert klassisk musikk på en måte som er litt artig, så er det utrolig hvor interessert de er til å høre på og tilegne seg det.
Det tror jeg er noe de kan ha glede av videre i livet også:-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar