onsdag 5. desember 2012

Når kulda setter inn...

Jeg ser at media kommer med den ene og den andre artikkelen med mer eller mindre gode råd om kulden og hva vi skal ha på ungene våre og oss selv, både av klær og på huden.

Dette har jeg faktisk satt meg en del inn i, både fordi jeg er lege, men også fordi firmaet vårt, Lykkelig som liten, selger Barnehagekrem, en allværskrem som er god i kulden.



Jeg skrev en blogg om dette sist vinter, og har vært intervjuet om dette før.
Så jeg linker simpelthen til  denne bloggen, så kan dere få litt tips!

Men hovedbudskapet er:

Det er IKKE farlig at en såkalt kuldekrem innholder litt vann!!
Dette er en myte som har fått arbeidet seg inn, og som det til  og med er mange leger som går ut med.
Det er gjort lite forskning på dette, men det som er gjort viser at de som fikk på seg vannfri salve, og gikk ut i kulden faktisk fikk MER frostskader enn dem som brukte krem med vann.
Dette fordi huden blir "lurt" til å tro at det er varmere enn det er, og at vannfri salve kan legge seg som en hinne og svetten under kan fryse.

Les bloggen min, og bli forhåpentligvis litt klokere;-)

Et annet budskap er at det viktigste er å KLE SEG GODT, og HA PÅ UNGENE BRA MED KLÆR, også på hodet og i ansiktet!

http://lykkelig-som-liten.blogspot.no/2011/11/klar-for-kulden.html


Og et tredje budskap er: Prøv allltid en liten flekk eller område på huden før du smør hele ungen eller deg selv med nye hudprodukter. Dette gjelder naturprodukter like mye som vanlige produkter.
Det er alltids noen som reagerer på nye ting, uansett hvor "naturlige" de er.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar