søndag 15. september 2013

Kvinner bærer halve himmelen...


For et par dager siden hadde jeg en kronikk i Adresseavisen, med tittelen "Kvinner bærer halve himmelen".

I kronikken forsøker jeg å beskrive den forferdelige hverdagen mange kvinner og jenter i Kongo lever i. I dette landet, som i flere andre steder opp gjennom historien, brukes voldtekt som krigsstrategi. Når kvinner rammes, rammes hele lokalsamfunn, og befolkningen blir mer sårbar overfor kriminelle grupperinger og kompanier, som er ute etter verdifulle naturressurser, som Kongo er fullt av.

Mange titusener av kvinner er blitt utsatt for voldtekter, og det er heldigvis noen av dem som får hjelp av mennesker som har valgt å vie sitt liv til arbeidet for disse kvinnene. En av disse er legen og gynekologen Denis Mukwege, som jeg skriver om i kronikken. Han har gjort et stort inntrykk på meg, og jeg er rørt og imponert over mennesker som ham, som velger å bruke sitt yrkesliv i et virke som både er risikabelt og utsatt på mange måter.



Kirkens Nødhjelp har i mange år vært et trofast støttespiller for dr Mukwege og hans arbeid. Det står stor resepkt av det arbeidet som blir gjort for disse kvinnene, som er helt uskyldige ofre i en kynisk krig om mineraler og diamanter.

Les kronikken min, og del gjerne med andre.
Verden må få høre om denne ondskapen og uretten som skjer med våre medsøstre.

http://www.adressa.no/meninger/annenside/article8263963.ece

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar