torsdag 6. september 2012

Leksehjelp i ekspressfart...!

Skolehverdagen har begynt, og sekkene til barna er fylt med lapper og ark og beskjeder, som vi foreldrene må lese, underskrive og sende tilbake til skolen.

I dag fikk vi et ark med påmelding til Leksehjelp!
Leksehjelp ble innført med forskrift i Opplærringsloven i 2010, og er vel en av de nye "flaggskipene" i Skole-Norge, som skal utligne forskjeller mellom barn, og hjelpe dem som trenger støtte til å få gjort leksene.

Det er iallefall fine og fagre ord i forskriften; Alle elevar på 1.-4. årstrinn har rett til leksehjelp, jf. opplæringslova § 13-7a. Formålet med leksehjelpa er å gi eleven støtte til læringsarbeidet, kjensle av meistring, gode rammer for sjølvstendig arbeid og medverke til utjamning av sosiale forskjellar i opplæringa. 

La oss håpe at de som trenger det får den hjelpen de skal ha, og at denne store satstningen gir frukter, allermest for barna, men også for skole-Norge i sin helhet.

Men jeg må si jeg jeg ble litt i stuss da jeg fikk lappen hjem fra skolen i dag, der jeg kunne melde på 4-klassingen min.
Der er det satt opp leksehjelp alle fem dagene i uken. Men det som fikk meg til å reagere med litt vantro var at fire av disse dagene så er det leksehjelp-tilbud fra kl 0800-0815...!
Bare én dag er det satt opp en hel klokketime, eller bare kvartersøkter.




Jeg har etterhvert hatt, og har, flere barn i skolealder. Jeg har fortsatt til gode å se at noen av ungene klarer å finne tak i  bøkene i sekken, sette seg og komme igang med leksene, og ikke minst får fullført en lekse i løpet av ETT KVARTER...!!!

Dette er jo bare tull, og et skinntilbud, spør du meg!
Dette er jo ikke en reell leksehjelp, men tjener bare til at skolen skal fylle sin del av forpliktelsene sine, og si at de har et leksehjelptilbud.

De skriver jo i dette brevet at dette tilbudet skal være en "arena for de elevene som ønsker å jobbe i ro og fred med leksene på skolen, med mulighet for støtte fra en voksen". De skriver samtidig at de "ikke har mulighet til å gi hvert enkelt barn på leksehjelpa individuell oppfølging"...!

Det er mulig, og jeg håper nesten, at jeg har misforstått noe her, men jeg kan ikke forstå at dette skal kunne bli et tilbud som gir barna en større mestringsfølelse, når de kanpt kommer igang med noen som helst arbeid, før de må pakke sekken og gjøre seg ferdig.

Er disse tullete tidene satt opp slik fordi det er bestemt at foreldrene skal få reduksjon i SFO-utgiftene dersom leksehjelpen foregår i SFO-tiden??

Ikke vet jeg.
Det jeg vet, er at mine unger ikke skal ha leksehjelp mellom kl 0800 og 0815. Det tror jeg ikke blir noen suksess, gitt, for da tror jeg bare de rekker å ta frem penalet fra sekken før de må legge det tilbake igjen...






http://www.lovdata.no/for/sf/kd/td-20060623-0724-002.html


2 kommentarer:

  1. dette kan da ikke stemme? bare puttet det inn noen min her og der for å skryte av at de har leksehjelp liksom.
    Og jeg klager fordi de har ekstra hjemmelekse utenom det de skal gjøre i leksehjelpa.

    SvarSlett
  2. Merkelige greier... nå har vi vel kommet til den erkjennelsen at leksehjelp ikke er leksehjelp, men tid satt av til å gjøre lekser. To ulike ting.
    Men det er en time. To ganger i uken. Og det er fint for de selvgående, som min heldigvis er. Men ...hjelp...? Not.
    Og et kvarter er jo helt meningsløst.

    SvarSlett