torsdag 10. mai 2012

Verdens aktivitetsdag...

I dag markerer WHO og mange land "Verdens aktivitetsdag", eller "Move for health-day".
På denne dagen er det meningen at myndigheter, kommuner og lag og organisasjoner av ulike slag skal slå et slag for at befolkningen skal være fysisk aktivitet og bevegelse!

http://www.euro.who.int/en/what-we-do/health-topics/disease-prevention/physical-activity/activities/move-for-health-day

Vi tytes ørene og øynene fulle av helseråd, trimtips og den ene slankekuren mer fantastisk enn den andre,- i aviser og medier. Tabloidavisene har nesten daglig forsidene fulle med trimråd helsepropaganda.

Allikevel eser befolkningen ut, både her til lands og i verden forøvrig. I dag er faktisk hver femte barn i skolen overvektig, og overvekt og fedme er blitt et stort og alvorlig helseproblem.
Det er ikke lenge siden store overskrifter fortalte oss at dagens 15-åringer beveger seg mindre enn 70-åringer.
Dette er alvorlig og skremmende, og det er et samfunnsproblem vi bare er helt nødt til å ta tak i, for å unngå at vi blir en nasjon og en verden med mennesker som har mange ulike helseproblemer på grunn av fedme og passivitet.

Da er en markering som den i dag nødvendig og viktig. Men når den frem i all mediabombarderingen vi er utsatt for hele tiden?


Jeg kjenner meg godt igjen i beskrivelsen av å være for passiv, og at barna mine helt sikkert sitter foran dataen og TV-en altfor mye.
Det er jammen lett å slenge seg i sofaen etter en travel arbeidsdag og middag, mens ungene setter seg foran en eller annen skjerm.
MEN- det er hos oss voksne det starter; det er vi som er forbildene, og det er vi som er nødt til å stå frem som forbilder og være gode eksempler for barna våre.

Bare i dag fikk jeg det i fleisen av minstemann, da han spurte om jeg ville være med ut og leke i hagen etter middag. "Jeg skal bare ordne noen på dataen først, så kan vi kanskje gå ut senere", svarte jeg til poden. Da kom det raskt i retur: "Du skal alltid bare...!"
Da fikk jeg faktisk noe å tenke på, og ble med ham ut og sparket fotball og disset.
Det er jo nettopp dette det er snakk om; å være i allminnelig aktivitet, mange ganger om dagen, Man trenger verken å melde seg på Birken eller marathon, det viktigste er å utnytte den "gratismosjonen" man kan få. Det være seg å gå i trapper i stedet for å ta heisen, å leke med ungene eller å ta seg tid til å gå til jobb i stedet for å starte bilen.

Ungene har egentlig forstått det de; det er vi voksne og samfunnet rundt dem som har gjort mange av dem late, inaktive og overvektige...!

Så herved er oppfordringen gitt, både til meg selv og dere andre; opp fra sofaen og vekk fra dataskjermen:-)






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar