onsdag 6. juni 2012

En tøff dame...!

I dag har jeg vært i Oslo for å feire og markere en kvinne som jeg har stor respekt for; nemlig Gro Nylander!

Hun blir nå pensjonist, og det var stelt istand forelesninger og fest for henne på Rikshospitalet, hvor hun jobber.
Det var foredragsholdere fra fire land, og deltakere fra hele verden.

"Alle" vet hvem Gro er, og hun er en liten dame som har lært seg å stå i store vinder og stormer, både privat og profesjonelt.

Hun ble enke som student, med to små barn, og hivde seg på legestudiet. Resten vet mange.

Hun har i en generasjon stått på og forsket og fortalt verden om viktigheten av umiddelbar hudkontakt mellom mor og barn etter fødsel, hun har stått på for å øke ammeforekomsten både her til lands og i resten av verden.

For dette har hun fått mye heder, men også en del pepper her hjemme.
Hun er vant til å blir kalt både det ene og det andre, særlig "ammepoliti" og lignende, og noen syns hun presser kvinner til å amme.

Dette er svært ømtåelige tema, og denne bloggen skal ikk handle om det.

Men det er hevet over enhver tvil at denne dama er unik, og hun har gjort utrolig mye for mor og barn på mange måter, og hun kommer til å stå som en bauta i en del miljøer i lange tider.

Hun er med sin ureddhet og mangel på redsel for å kommer i kontrovers og konflikt en foregangskvinne for oss damer.

Lykke tilvidere, Gro! Du blir ikke bare sittende med strikkingen;-)




4 kommentarer:

  1. Jeg liker Gro! Hun inspirerte meg til å amme da jeg ble mor, og til ikke å gi opp sjøl om det var vondt og vanskelig i starten.

    SvarSlett
  2. Hun er et forbilde!

    SvarSlett
  3. Jeg elsker Gro Nylander! Husker så godt første gangen jeg så Bryst er best. Jeg var 23 år og ventet mitt første barn, og virkelig gledet meg til å amme! Jeg skjønner ikke hvorfor noen blir provosert av henne. Jeg har aldri følt det hun sier og står for som press, eller oppfattet det slik at hun fordømmer de som ikke klarer amme eller gir morsmelkerstatning i stedet.
    Leste forøvrig et nydelig innlegg om Gro Nylander inne hos Ellens oase i går - http://ellensoase.blogspot.com/2012/06/da-jeg-var-hos-selveste-gro-nylander.html

    SvarSlett
  4. Jeg skjønner heller ikke hvorfor folk blir provosert av henne, "Camulen", men jeg har fulgt Gro tett de siste årene, og vet hvordan hun har vært ute i hardt vært pga at noen har laget noen kontroverser som har vært langt på viddene.

    Men Gro står støtt, og hun har gjort så utrolig mye for så mange, jeg tar av meg hatten.

    Og NEI; hun fordømmer aldri dem som velger annerledes, eller ikke kan amme. Men hun prøver å formidle at morsmelk er det gunstigste for et spedbarn, og det må man så klart formidle!

    SvarSlett