søndag 3. juni 2012

Kjære riksmeklings-kverulant Arne Johannessen

Kjære riksmeklings-kverulant Arne Johannssen. Nå er nok nok. Kan du ikke gjøre som de andre, og spare resten av krutt og krav til en annen gang , eller neste år, kanskje...? Én ting er at vi alltids har klart å fikse barnepass og levd med litt søppel her og der.

Men nå er det ALVOR for de stakkars barna som har øvd og gledet seg til sommeravslutinger, ball og forestillinger; og hva med alle ungdommene som har strevd og stått på for å forbedre karakterene sine til våren, og vitnemålet sitt?? For dem kan det bety at de ikke kommer inn på skoler de ønsker pga at julekarakterene må brukes.

Du har fått dine "4%". Men fortsatt er du ikke fornøyd, og er med og kjører A/S Norge til h..... på 1. klasse, så andre land står og kikker vantro på oss.

Hvis du ønsker det beste for dem du representerer, så gir du deg nå; hvis ikke så tror jeg det blir mange stakkars streikende som får mye pepper, som det er du som skulle hatt!



5 kommentarer:

  1. Du er virkelig i mot denne streiken du?! Hva med lønn etter utdanning? Jeg synes det er betenkelig at du som tilhører en yrkesgruppe som ligger langt over andre akademikere når det gjelder livslønn og lønn etter utdanning, ikke unner andre akademikere det samme.

    SvarSlett
  2. Hvorfor er det Arne Johannessen som skal gi seg? Hvorfor kan ikke kommune og stat gi seg?

    Og hva er egentlig viktigst for de "stakkars" barna mener du?
    sommeravslutinger, ball og forestillinger eller at de har kvalifiserte lærere?

    SvarSlett
  3. Takk for kommentarer!
    Det er sunt å engasjere seg, det er bra det.
    Jeg påberoper meg ikke noen "sannhet" eller ekspertise her.
    Jeg er også opptatt av å ikke trekke inn "enkeltskjebner" osv. Jeg syns også det blir lite konstruktivt å komme med påstander om at jeg personlig ikke "unner" andre, osv.
    Da kommer man ut på viddene, og kan fort ende opp med å kneble hverandre. Det er ikke særlig konstruktivt akkurat...

    For å avslutte konflikter, og komme videre, så må begge parter gi noe, det er jeg veldig enig i. Jeg har muligens for liten greie på det, men har vanskelig for å forstå hvorfor den potten på 4,1% som ble lagt på bordet i går plutselig ikke var nok. Den var nok for veldig mange andre enn Johannessen og co.

    Jeg holder fast på at her er det virkelig tredjeparter som rammes. De som streiker får sin lønn gjennom streikekassen vel(?), og det er iallefall ikke stat og kommune som rammes sånn konkret, det er bukerene av de tjenestetilbudene som disse har ansvar for. Kommunene sparer vel tvert imot penger de...!

    Og JA, jeg syns syns i ungdommmer som ikke får sine vitnemål med karakterene de har stått på for i vinter og vår!

    Og JO; mine barn har og har hatt mange mange kvalifiserte og gode lærere de, og vi har supre barnehageansatte.
    Men jeg har allerede i en tidligere blogg uttrykt min holdning med at feks disse gruppene helt sikkert fortjener bedre lønn. Og det får de vel litt av nå også, så vidt jeg har forstått...?

    For meg og mange andre jeg har fått respons fra, så blir det nokså urimelig at Johannessen og hans "kolleger" avfeier blankt å snakke om alle godene og sikkerhetsnettene som offentlig ansatte i Norge har. F.eks pensjonsrettigheter; dette må faktisk tas i betraktning når man sammenligner med private.
    Man tenker kanskje ikke på disse faktorene dersom man alltid har jobbet i det offentlige, fordi vi i landet vårt er så privilegerte at vi har et fantastisk offentlig system, og nesten ikke tenker på at det er en god del som verken har pensjonrettigheter, feriepenger eller fri med syke barn osv...

    Når alt dette er sagt, så er jeg veldig enig i at høy utdanning lønner seg for dårlig innen en god del fag, og også er det nesten rene tapsprosjektet å forske her til lands.
    Men dette er utrolig komplekst, det er vel den fortsate streiken et eksempel på...

    SvarSlett
    Svar
    1. Konstruktivt eller ikke, nå er det faktisk du på din personlige blogg som kommer med flere blogginnlegg som taler mot streiken som er nå. Det er også slik at flere av de som er i streik er offentlig ansatte akademikere som har meget lav lønn sett i forhold til andre yrkesgrupper (og gjerne privat ansatte) med sammenlignbare utdannelsesløp. Du tilhører en yrkesgruppe som ligger langt over andre akademiske yrkesgrupper i så måte. Du må gjerne få mene det du mener om streik og andres lønninger, men du må også forstå at det virker en smule arrogant å være så innmari i mot når du selv er i en veldig heldig lønnssituasjon sett i forhold.

      I et tidligere innlegg skriver du noe om hvor godt stilte vi er i Norge, og dette med at "mye vil ha mer". Du skriver også at Johannessen er med på å kjøre Norge til helvete på 1.klasse. Jeg er helt enig i at vi har det veldig godt og at vi er bortskjemte i global målestokk. Men det er da ikke de offentlig ansattes skyld. Heller ikke Johannessen og hans "kolleger". Det er en del toppledere, bl.a vår statsminister, som har hatt lønnshopp vi andre ikke en gang drømmer om, det siste året. Ikke skyld på førskolelærere, lærere, sykepleiere og politi for at vi i Norge er griske og grådige. Det mener jeg blir for dumt.

      Når det gjelder streikerett og lønnsforhandlinger generelt, mener jeg at vi skal være glad for at vi har en slik rett i Norge. Det er en del av spillereglene i lønnsforhandlinger, noe begge parter er inneforstått med. At det går utover en tredje part er uungåelig. Det synliggjør også derfor hvor stor og viktig jobb de streikende gjør, når det blir så omfattende som nå. Jeg skjønner meget godt at det kan være stressende og frustrerende, men likefullt skulle jeg ønske de rammede heller kunne verdsette den viktige jobben streikende gjør i stedet for å kalle de griske og grådige.

      Slett
  4. Jeg "skylder" ikke på de som konkret streiker. De følger jo bare det som streikelederene betstemmer. Jeg har møtt mange av dem, som faktisk ikke støtter streiken slik det har utviklet seg nå.


    Som sagt flere ganger før, og som jeg håper du ser nå at jeg er enig i, så mener jeg også at det er veldig mange akademikere i Norge som får for lite igjen for en lang utdanning. Og jeg mener de fortjener en høyere lønn.
    Men jeg er ikke enig i at man absolutt skal bruke virkemidlet streik for å kjempe for dette faktum, iallefall ser jeg ikke at det har noen positiv effekt nå for opinionen, etter at de fikk tilbudet på fredag.
    Det må og kan også jobbes på andre måter, og det er en viktig sak for samfunnet!

    Jeg er enig i, og mener at noe av hovedproblemet for samfunnet vårt er de syke lederlønningene og bonusene som vanker nå!
    At statsministeren har en grei og høy lønn mener jeg faktisk er greit.
    Men at dugelige og ikke-dugelige ledere er med og skrur opp temperaturen som de nå gjør, ja det tror jeg er kjernen i problemet på den opphetede lønnsutviklingen i Norge.
    Der har politikerene en utfordring!

    SvarSlett