onsdag 27. april 2011

No bli det vår

Jeg vil dele et nydelig vår-dikt, som er skrevet av Surnadalsdikteren Jørgen Gravvold.
Han har mange vakre dikt, og har kanskje kommet litt i skyggen av Surnadals store "skald" Hans Hyldbakk.
Jørgen Gravvold fortjener oppmerksomhet, og i diktboka "Ville blomstra" finner man dikt som favner om mange av livets små og store spørsmål og erfaringer.
Anbefales!


NO BLI DET VÅR

No bli det vår snart, det veit eg sikkert!
Eg kjenne både kropp og sinn
at no e vintern te slutt gjort oinna,
og no ska sola og jøset vinn.
Da ska vi ga ut med åpne sansa,
og prøv å ta med oss livet inn.

 Det e så mange slags rare vårtegn
å sjå for den som vil følgje med.
Det gror ikreng oss på alle kanta,
og knoppan grønkast på kvart eit tre.
Slik he det vårre, slik ska det varra.
Det e kje vi så he tenkt ut det.

På vægå kry det tå glade onga
så hoppa rett inni paradis.
Og trasten søng utfor stuåglasa,
og finn seg maka på gammelt vis.
Ja, det e artigt for alt så leve,
når verda kjem fram tu snø og is.


Men går du enno med vintertanka,
og trur at livet e lagt i band,
da ska du ga ut i vårkveldsstynna
og kjenn det lokta tå nyfødd land.
Da ska du ga ut, og komma inn att
med takk for alt så du såg og fann! 





1 kommentar:

  1. Hei Kari Løvendahl Mogstad

    Som sykepleier har jeg gjort meg erfaringer i livet mitt også som privatperson som har inspirert meg også å dikte dikt.

    Her skal du også få smaken av et av mine dikt.

    STILLHETEN

    Stille stund
    stundens stillhet
    Den evighets reisen,
    reisen i tid.

    Den tid i stillhetens reise
    tiden i visdommens stund.

    dikter
    Soley Sumarlidadottir
    S.SU

    SvarSlett