torsdag 8. september 2011

Brettspill...:-)

I kveld har jeg kost meg sammen med minsten og spilt brettspill! Han er en kløpper i spill, og spiller alle slags spill i barnehagen.
Jeg må innrømme at dette med gode gammeldagse brettspill er blitt en liten salderingspost i vår tilværelse de siste årene, eller så lenge jeg har hatt tre, fire og fem unger å følge opp, med hver sine aldre og behov på ulike måter.

Jeg har hatt dårlig samvittighet for dette, for jeg ser jo hvor hyggelig barna syns det er når vi voksne tar oss tid til å sette oss ned, slå av TV, PC-er og legge bort mobilen en stund, og kun fokusere på dem og spillet. Det er alltid hundre ting i luften, multitasking, og det er ikke så ofte man klarer å faktisk sette seg ned å rett og slett bare fokusere på en ting, som et brettspill krever.

Stigespillet, Kaste griser eller Yatzi går forsåvidt greit; utfordringen kommer når de litt større barna vil ha meg med å spille Monopol, Risk eller et eller annet spill som varer flerfoldige timer... Da er det ikke enkelt å sette av tid i en travel hverdag, rett og slett, og det blir nesten slik at man er avhengig av barnevakt, fordi minstemann til nå har gått lei etter 10 minutter, og ser sitt snitt til å tulle med brikkene eller gjøre andre spillopper, som medfører at storesøskene blir blir sint og lei, og spillet blir avsluttet med sure miner...

Men nå har alle blitt såpass store at de faktisk klarer å spille Monopol på egen hånd, og femåringen er blitt såpass forstandig at han gjerne er med som "hjelpesmann" på et lag;-)

Brettspill er veldig koselig, og nå  skal jeg bli flinkere til å sette alle andre "viktige" ting til side på travle ettermiddager, og sette meg ned med barna og slå en terning eller ti:-)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar