søndag 1. januar 2012

Takk for det gamle...:-)




Det er en ny dag. Det er også et nytt år.
Huset er stille, etter en festlig kveld med glade mennesker, og raketter og stjerneskudd og skåling, med lykkeønskninger om et nytt godt år.

Jeg tenkte på det i går, da jeg gikk på ski oppe i marka, i rene og snøkledte omgivelser, at Herregud, så godt jeg har det, og så privilegert jeg er!
Tenk å kunne gå ut døra og rett ut i vakker natur og ren luft, og bare la hodet fylles med mimring om et år som snart er over.



En nyttårsaften er en gylden anledning til å dvele litt over det man har vært gjennom i løpet av et år. Man har kanskje litt godt av å nettopp dvele litt innimellom. I en travel hverdag er det fort gjort at dagene bare passerer, fylt av ulike gjøremål. Noen ganger gjøremål med mål og mening, andre ganger gjøremål som bare er tidsfyll; hvem kjenner seg ikke igjen i det å sitte og fikle med ulike spill, apper eller FB-oppdateringer...?
I vår travle verden, så er det nettopp det å ikke fylle tiden, og bare være, som er kunsten, og en utfordring.
Men akk så godt det er; å bare la tankene fly, og bruke andre sanser enn de som er "på" hele tiden ellers.
Det å være i naturen, og bare suge inn det man ser der og da er en måte å bare være, og da ser man gjerne omgivelsene på en ny måte.



Når man rusler i en slik ren og ubesudlet natur, kjenner man på hvor utrolig heldig man er som kan stå og si GODT NYTT ÅR nettopp her.
Jeg er født i verdens beste land, og både jeg og ungene mine har vunnet i Lotto fordi vi er født nettopp her. Hvor mange mennesker sto ikke i natt, ved inngangen til et nytt år, med frykt, usikkerhet eller mismot, med tanke på det nye året som ligger foran dem? Ikke bare "dem" som lever i andre verdensdeler, i krig og sult, men også våre naboer i mange land rundt oss, som opplever dårlige og usikre tider, der de ikke vet om de har jobb i morgen, eller om hus og hjem ryker pga dårlige tider.
Mens vi her på berget skåler i champagne og har tidenes julegavehandel, så har andre nok med å få penger til mat.
Vi er så utrolig heldige, og dette er noe jeg håper jeg selv, også dem rundt meg, klarer å forstå og å verdsette.
Vi kan ta mange valg, og det er et stort privilegium.








Men også her på berget satt mange i går kveld og kjente på både savn, redsel og frykt. For uansett ytre rammer og trygghet, så har alle et levd liv, og ingen kommer gjennom livet uten vonde eller vanskelige stunder.
Jeg var også i år på minnegudstjeneste i kirken der jeg har en liten gutt begravd. Kirken var fylt av mennesker som hver og en kjente på et savn av noen de var glad i. Denne stunden i kirken gir en mulighet til å komme nærmere opplevelsen av å kjenne på det såre og det gode samtidig. Kjenner man på det såre, så blir også de gode opplevelsene enda sterkere.




Det er godt å kjenne på at man har hatt en flott og begivenhetsrikt år. Mange spennende utfordringer, reiser og opplevelser. Både reiser til nye land og steder, men også andre typer reiser, som går innover.
Det skal jeg skrive mer om i morgen;-)

GODT NYTT ÅR!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar