mandag 21. mai 2012

NAV-til glede og besvær...!

I dag har det versert en sak på både Facebook og på nettet, med et brev fra en frustrert fastlege til NAV.
Her sender han for andre gang en bekreftelse på at samme damen er gravid, med eksakt termindato, og sier tydelig fra hva han mener om å måtte bruke tid og energi på å skrive to brev til NAV om samme pasient, bare fordi de har en firkantet regel.

http://www.abcnyheter.no/nyheter/2012/05/21/lege-fikk-nok-av-nav-idioti

Gjett om jeg som fastlege kjenner meg igjen i denne episoden! Det kunne faktisk like gjerne vært meg som hadde sendt et slikt oppgitt brev til NAV, og jeg vet at det er veldig mange andre fastleger som forstår veldig godt at det var fristende komme med et slikt hjertesukk i en travel hverdag, når byråkratiet tar litt overhånd.

Vi blir faktisk "spist opp" av mer og mer papirarbeid, og mye går på papirer, brev og erklæringer som skal til NAV, om pasientene våre, på et eller annet vis. Nå vil både NAV og myndighetene ha oss til å gå enda mer på møter i NAV-regi, og vi begynner faktisk å synes at det er en del av dette arbeidet som kankje ikke har så mye nytte, i forhold til all den tiden og ressursene som går med.

Jeg sitter og skriver slike brev om gravide ukentlig jeg, der jeg må bekrefte til NAV om når en gravid kvinne har termindato. Jeg har faktisk "glemt" at det var viktig at damen var gått over 26 uker... Det er tusen ting og regler vi må huske på og forholde oss til, og man må nesten ha full ansettelse bare for å holde tritt med alle nye reformer og regler som NAV kommer med hele tiden...!
Ikke bare skifter de skjema, sykmeldingsblanketter og regler, men det er stadig nye saksbehandlere å forholde seg til, ikke minst for pasientene. Stakkars dem som virkelig er syke, de må jammen holde tungen rett i munnen for å klare å sikre seg at de holder tidsfrister og fyller ut de riktige skjemaene.



Men i rettferdighetens navn; som legen fra media i dag sier, så er ikke frustrasjonen myntet på en spesiell ansatt i NAV; de fleste gjør så godt de kan. Det er systemet det er noe galt med! Det er alt for stort og uoversiktelig, tungrodd, og det må være veldig dyrt og ressurskrevende også.

Når jeg må sitte og ringe til et NAV-hovednummer i Bergen, når jeg egentlig er ute etter å snakke med en saksbehandler på et lokalt kontor her i Trondheim, så sier det seg selv at vi må telle til ti flere ganger, i en travel legehverdag. Slikt blir det forsinkelser av om dagene, for vi må innimellom ringe slike telefoner. Hvorfor ialle dager kan ikke saksbehandlerene oppgi et internnummer når de vil ha tak i oss? Nei det skjønner ikke jeg!


Selv om denne saken helt sikkert fikk uante dimensjoner, både for den gravide og for fastlegen fra Vestlandet, så syns jeg det er en veldig treffende sak, og bra at slike "hverdags-idioti"-saker kommer frem!
Jeg skal iallefall passe på å regne meg ut at dama er "nok" gravid før jeg sender et slikt brev til NAV neste gang...;-)

 Men til slutt så må jeg komme med en stor ros til NAV også da, og til det fantasktiske veldferdssystemet som vi faktisk har her i Norge. Vi er så utrolig privilegerte som får støtte og hjelp på så mange måter også. Så dette er veldig sammensatt.

Men noen hjertesukk er det lov til å komme med, og dagens "brev" var faktisk et slikt et...!



1 kommentar:

  1. Hehe, det er ikke mange dagene siden jeg satt og var litt småirritert over at nav ikke ville godta kopi av helsekort og/eller ultralydpapirer, men at de MÅTTE ha en bekreftelse som var "bare til dem"... jaja

    SvarSlett