torsdag 7. juni 2012

Skjerp dere gutter...!


 Det var for et par dager siden et oppslag om at gutter og unge menn ikke er særlig flinke til å teste seg for Chlamydia.
Det skal jeg skrive under på! Som fastlege så er Chlamydia et daglig tema på mitt kontor, men det er jammen en stor overvekt av jenter som kommer for å teste seg ja...!

http://www.abcnyheter.no/nyheter/2012/06/05/flere-unge-menn-boer-teste-seg-klamydia

Chlamydia er en veldig vanlig seksuelt overførbar sykdom, og er lumsk i og med at den ofte er uten symptomer. Derfor har jeg bygd inn i ryggmargen at jeg skal huske å spørre unge kvinner om de vil ta en Chlamydiatest, enten de bare er inne for å få p-piller eller at de har et eller annet symptom "der nede".

Det er en kjensgjerning at en god del folk skifter sexpartnere hyppigere enn jeg klarer å følge med iallefall, og som lege blir man vant til det meste, og ikke så lett sjokkert eller brydd.

Men jeg må si at jeg blir litt oppgitt over hvor sløv og tankeløs noen blir når lysten tar dem...!
For det første så er nordmenn elendige i kondombruk, der har vi vel omtrent en Jumboplass i Europa. Når man er såpass frisluppen i sengehalmen, så burde det følge med at man har med seg, og bruker kondomet. Den hjelper ikke i bukselommen...




For det andre så er gutter og menn, som de gjerne liker å se seg selv, sløve til å ta ansvar, det vil jeg påstå.
Det er ikke så mange som kommer for en test, og det er jo stort sett jentene som må ta ansvar for prevensjon også, Det tror jeg mange gutter tar for gitt, nesten.

Jeg blir nesten glad jeg, når det kommer en ung mann for å teste seg, fordi han har fått en kjæreste eller har vært ute på usikkert farvann.
Og mange blir svææært lettet når jeg kan fortelle dem at vi så og si har sluttet å ta Chlamydiaprøven med en pinne inn i urinrøret;-) Forskning viser at en urinprøve er vel så effektiv for menn, og det vet jeg ikke om har kommet godt nok ut ennå, for mange frykter "pinnen i penis", og det kan jeg godt forstå...
Så det er bare å få ut dette budskapet, om urinprøve!

Men desverre, så gjelder det mest menn, da urinprøve ikke så sikker hos jenter, som en prøve fra skjeden.

Chlamydia er kjedelig å få, og det verste er at den kan gi infertilitet hvis den ikke blir oppdaget i tide.

Jeg har selv flere gutter, deriblant tenåring, og prøver å pode inn budskapet til mine om at de må være med å ta ansvar når situasjonen vil melde seg. Og det vil den vel hos de fleste...;-)



1 kommentar:

  1. Er nok en blanding av ryktet om pinnen og sløvhet ja! Typen min fikk svake symptomer, og da viste det seg at eksen hans hadde vært på tur mens de var sammen. Men er det ikke bare jenter som kan bli sterile? Eller er det stor sjanse for at gutter kan bli det og?
    Hilsen Katrine

    SvarSlett