tirsdag 3. juli 2012

En blomst til sanitetskvinnene...!


I mitt faste innlegg i Adresseavisen, skrev jeg i dag om en kvinne-forening som jeg har veldig stor respekt for, nemlig Norske Kvinners Sanitetsforening!

http://www.adressa.no/nyheter/innsyn/article3232759.ece

Dette er en organisasjon som i over 100 år har drevet en formidabel innsats for barn og kvinners helse og levevilkår.
Mange er ikke klare over hva vi kan takke Sanitesforeningen for; de har tatt initiativ til opprettelsen av helsestasjoner for barn, hjemmetjenester, de har opprettet sykehus og mange andre institusjoner.

Jeg har, som artikkelen beskriver, vokst opp med sanitetsmøter i heimen, og har sett hvordan min egen mor og bestemor har deltatt og arrangert møter, basarer og strikket og bakt for å samle inn penger til alle disse flotte formålene, som har drevet frem gode helsetilbud i bygd og by.

I dag er NKS engasjert i arbeid rettet mot vold mot kvinner, den skjulte"hjemmevolden", der det er enorme mørketall, med mange mange kvinner som lever i frykt og livsfare daglig.
Det er flott at saniteten engasjerer seg innen dette, og jeg har stor respekt for hvordan medlemmene, som jobber frivillig, står på for gode og viktige saker.

La oss håpe at NKS klarer å fenge oss kvinner av i dag også, og at de får med seg de yngre generasjonene i sitt videre arbeid også. For vi alle gagner av den innsatsen de gjør, i dag som i hundre år bakover!

Selv er jeg "bare" passiv medlem, men det er da litt bare det. Og jeg oppfordrer alle til å gå inn på NKS sine hjemmesider og se om det er noe for dere. Man må IKKE kunne strikke eller steke vafler for å være med...:-)





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar