torsdag 5. juli 2012

Gøy på landet-i byen...!

Denne uken har niåringen vært på sommerleir på en bondegård, i byen!
Voll 4H-gård ligger som en liten oase rett ved Trondheim sentrum, og er et kjempefint tilbud for bybarna også resten av året. Der går det an å klappe alle slags husdyr, hoppe i høyet, og være med å se litt på hvordan gårdslivet foregår.


Denne uken har det vært "Sommervoll", og det har vært ulike aktiviteter fra morgen til langt på dag.
I går var det overnatting på gården også, og det er tydelig at det gjør seg med litt gårdsliv for en ekte byjente her i huset!
Så her har det vært fjøslukt denne uken, og det er ikke helt hverdagslig kost. Minner meg om min egen barndom, med en dyrlegefar som kom hjem med denne ekte lukta daglig...;-)



Ungene har godt av å få kjennskap til og nærhet til gårdsbruk og husdyrhold på denne måten, og jeg er glad for at det finnes et slikt tilbud for urbane små!
Det er slett ikke alle som har hatt nærkontakt med griser, høner og geiter, og de får et helt fjernt forhold til ting som jeg syns er verdifullt i oppdragelsen. Så er jeg fra bygda selv og da...;-)



Tenk bare å se en hesje, midt blant høyhus og veier! Det er mange som aldri har sett en hesje, for det er jo omtrent en utdøende måte å tørke gress, og lage høy på.
Husker selv at jeg var med og hesjet som barn, og det var artig å løpe rundt og mellom hesjene.




Håper "Sommervoll" har litt nye impulser og læring til frøkenen min og, blant alle andre byaktiviteter som livet ellers er fylt med!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar